A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Undefined index: onset

Filename: controllers/aktualis.php

Line Number: 60

RSOE

Folyami Információs Szolgáltatások a versenyképesebb hajózásért - rendszerindító sajtótájékoztató

Vissza

2012-04-04

2011. szeptember 1-én hatályba lép a nemzeti fejlesztési miniszter 45/2011 számú rendelete a Folyami Információs Szolgáltatások szakmai és működtetési szabályairól. Ennek kapcsán egyesületünk a Nemzeti Fejlesztési Minisztériummal, valamint a Nemzeti Közlekedési Hatósággal közösen sajtótájékoztatót szervezett, hogy a rendszer előnyei minél szélesebb körben ismertté váljanak. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium a vízi közlekedés és a környezet biztonságának növelése érdekében 2011 szeptemberét‹l automatikus helymeghatározó, azonosító és adatközlő készülék (ún. AIS-készülék) működtetési és használati kötelezettséget vezet be a nagyhajókra a folyók magyarországi szakaszain. A Nemzeti Közlekedési Hatóság az év első felében pályázati úton adta használatba a hajóüzemeltetők számára a szaktárca és az Európai Unió támogatásával beszerzett 145 eszközt. Az AIS-készülékek a hajózásbiztonsági hatósági ellenőrzések elvégzését, a rendészeti és vámellenőrzési munkát, a katasztrófaelhárítást és a környezet hatékony védelmét, továbbá az esetleges balesetek következményeinek elhárítását is gyorsabbá, egyszerűbbé teszik. A folyami információs szolgáltatások (RIS) magyarországi rendszerének (PannonRIS) kiépítését és üzemeltetését a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, a Nemzeti Közlekedési Hatóság, valamint egyesületünk szakmai együttműködése tette lehetővé hazai és európai uniós források felhasználásával. A miniszteri rendelet hatályba lépésével egy időben megújult a magyarországi folyami információs szolgáltatások honlapja is. A sajtótájékoztató stílusosan a Dunán, a Kossuth Hajón került megrendezésre. Az eseményre, nem csak a sajtó, hanem a szakma érintett szervei, szervezetei, vállalatai is meghívást kaptak. Dobai Sándor, egyesületünk elnöke megnyitójában elmondta, hogy a környezetbarát utas és áruszállítási mód vizeinken elengedhetetlen feltétele a biztonság, így olyan hajókra, kikötőkre van szükség, melyek megfelelnek a XXI. század biztonságtechnikai elvárásainak és kielégítik azokat az igényeket, melyek nem csak a hatóság, de a hajósok munkáját is megkönnyítik. A 2000 évi vízi közlekedési törvény bár el‹írta a rendszer megépítését, sajnos azonban csak most kerülhetett sor az üzembe helyezésre. Schváb Zoltán, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedésért felel‹s helyettes államtitkára elmondta, hogy a belvízi hajózás fejlesztése a magyar kormány és az Európai Unió stratégiai alapdokumentumokban rögzített célkitűzése. A kevésbé energiaérzékeny, tisztább és biztonságosabb közlekedési módokra való áttérés egyik meghatározó iránya a belvízi személyszállítás és teherfuvarozás részarányának növelése a közlekedési munkamegosztásban. A megbízható online tájékoztatás fokozza a hajózás biztonságát és növeli versenyképességét. A folyami információs szolgáltatások kiszámíthatóvá és tervezhetővé teszik a vízi közlekedést és áruszállítást. Schváb Zoltán úr a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium nevében köszönetet mondott mindazon kollégának és a társszervezet munkatársainak, valamint a magyar hajós társadalomnak azért, hogy munkájukkal hozzájárultak ahhoz, hogy a rendszer 2011. szeptember 1-vel elindulhat. A fedélzeti egységek segítik a hajózásbiztonsági hatósági ellenőrzések elvégzését, a rendészeti és vámellenőrzési munkát, a katasztrófaelhárítást és a környezet hatékony védelmét, továbbá az esetleges balesetek következményeinek elhárítását is gyorsabbá, egyszerűbbé teszik – mondta Urbán György, a Nemzeti Közlekedési Hatóság elnöke. Előadásában beszámolt mindazon előnyökről, melyek a hatóság munkáját jelentősen leegyszerűsítik. Hosszasan ismertette a rendszer biztonságtechnikai elemeit, melyek nagy mértékben fokozzák nem csak a hajók és utasai, hanem a rakomány biztonságát is. Kovács Csaba, egyesületünk elnök-igazgatója a gyakorlatban is bemutatta a rendszert és annak alkalmazását, valamint részletes tájékoztatást adott a PannonRIS weboldal tartalmi elemeiről, kiemelve mindazokat az információkat, melyek a hajósok munkáját érintik. Legnagyobb érdekesség a nyomkövető rendszer gyakorlatban történ‹ működése volt, ahol konkrét példa állt a résztvevők rendelkezésésére: egy a rendszert már alkalmazó hajó haladt el a rendezvénynek otthont adó Kossuth Hajó mellett. Rafael Róbert, szervezetünk projekt és fejlesztési igazgatója bemutatta az egyesületünk által készített „A Duna: ami mindent összeköt” című filmet, melyre a támogatást a Külügyminisztérium biztosította abból a célból, hogy a magyar hajós-társadalom összefogását és jelentőségét a Duna meghatározó szerepével együtt mutassuk be és népszerűsítsük a film segítségével. Szándékunk az volt, hogy felkeltsük az érdeklődést hajókról és hajózásról s számos hasznos információ mellett láttassunk lehetőségeket, s fejlődést, innovációt. Terveinket és ötleteinket a Magyar Hajózási Országos Szövetséggel közösen állítottuk össze, ám pótolhatatlan segítséget kaptunk a hazai hajós oktatásban, munkaerő közvetítésben, áru- és személyszállításban élen járó szervezetektől is – tette hozzá Rafael Róbert. A sajtótájékoztató keretein belül lehetőség nyílt valamennyi érdeklődő számára betekintést nyerni a filmbe. Dobai Sándor munkája elismeréséül az egyesületünk által adható legmagasabb kitüntetésben – RSOE érdemérem arany fokozata – részesítette Marton Tamást, a Nemzeti és Fejlesztési Minisztérium Légi és Víziközlekedési osztályának vezetőjét, mindazért a több másfél évtizedes munkáért, melyet a hajózásért tett.

Rádiós Segélyhívó és Infokommunikációs Országos Egyesület

1089 Budapest, Elnök utca 1. +36 1 303 0168 +36 1 477 0549 info@rsoe.hu